Klorella- och spirulinashot

Sveper en stor klorella- och spirulinashot i ett par rejäla klunkar. Skulle ljuga om jag sa att det var gott. För det var det inte. Verkligen inte... Men det gör gott! Pluggar inför morgondagens tenta som denna gång handlar om fettsyror, aminosyror och fytonäringsämnen. Spännande, men mycket att trycka in på en gång.

Jag har druckit spirulina och klorella i mina smoothisar varje dag nu sen jag kom hem från min resa till Costa Rica i mars och tycker att jag har blivit så mycket piggare och fått så mycket mer energi. Så jag vill med detta inlägg slå ett litet slag för de gröna algerna och dess positiva egenskaper.

Huvudfunktionen för algerna är att användas i förebyggande syfte för friska människor men är också bra för de som känner sig svaga eller trötta. Det är kanske också på grund av sitt höga proteininnehåll som det har blivit så populärt, båda två är nämligen kompletta proteinkällor. Spirulina och klorella har också kolesterolsänkande egenskaper, är virushämmande, immunstärkande och starkt avgiftande för kroppen. Så alltså perfekt under en "detoxkur". 

Så, man får väl bortse från att det inte smakar sådär jättegott och istället tänka på hur gott det gör ;)

Ha en bra dag!

 
Taggar: Spirulina, klorella;

Kommentera inlägget här :